Een NEE/NEE-sticker op de brievenbus betekent niet dat je nooit meer ongeadresseerd drukwerk in de bus krijgt. De meeste mensen halen in zo’n geval hun schouders op, maar sommige mensen gaan klagen bij de Reclame Codecommissie. En met succes.

De commissie verklaarde onlangs een klacht gegrond van een klager bij wie meerdere keren reclamefolders door de bus waren gegooid, ondanks het feit dat hij met een sticker op zijn brievenbus had laten weten dat niet te willen.

De klager had eerst de afzender van de folders benaderd, maar kreeg daar geen reactie. Daarop stapte hij naar de Reclame Code Commissie.

De afzender van de folders verwees de Commissie door naar PostNL. Als bezorger is dat bedrijf verantwoordelijk voor het respecteren van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR).

Vakantiekracht zit fout

PostNL bekende al snel schuld voor de herhaalde schending van de reclamecode, maar benadrukte dat het de schuld was van een vakantiekracht. Het bedrijf zal er alles aan doen om voortaan geen ongewenste folders meer te bezorgen. De schuldige vakantiekracht is op het bestaan van de Code VOR gewezen.

De Reclame Code Commissie vond dat met het aanspreken van de vakantiekracht de kous wel af was.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl